tisdag

AHDH & CONCERTA

När man har Adhd, så menar man ju att man till en viss del lider av hyperaktivitet.
Lider och lider.
För mig har denna Hyperaktivitet varit positiv. Sen jag blev vuxen alldeles förtidigt, så ser jag detta som en tillgång i mitt liv, men ser ju vilka problem det skulle ha kunnat ställa till.....

Hyperaktiviteten är ju av en orsak inne i hjärnan, förklarade min läkare för många årsen.
Det handlar om att en del av hjärnan, inte är riktigt vaken.
Det är ju ett problem, för sover en del av mig, så för att kompensera detta behöver jag ju röra på mig. Eller få igång min omgivning, så att jag blir stimulerad och inte somnar.
Innan Concerta, var jag inte medveten om det.
Utan hoppade upp i sängen, redan klockan fem på morgonen. Hade morgon damp enligt min make, som i och för sig var glad över min energi.
Min energi då, resulterade ju i att han slapp städa, skicka ungar till skolan, rensa ogräs, dammsuga, mm mm. Problemet var ju mera av störningsresultat.

För hur kul är det att vaknat till dammsugarsurr, eller hysteriska anfall, då jag utan en ända reflektion fick ett vansinnes utbrott, för att det inte blev som jag tänkt, om inte saxen var där jag hade bestämt att den skulle vara.
Eller om barnen försov sig, och det blev stress.
Stress är inget jag fixar, ingen stress överhuvudtaget, då jag är i en stress situation är det kramp, yrsel, och rörig blir jag, eller blev ska jag nog säga.
För idag utsätter jag mig inte för sådana situationer, hmm det blev lite väl ambitiöst.
Mera riktigt är att säga, idag med Concerta, mina insikter som ännu gör lite ont, så försöker jag påverka stress situationer, och försöker att inte hamna i dem.
Ännu en gång ser jag att jag hamnat utan för ämnet, och seglat iväg ännu en insikt som jag jobbar på ....
För det jag ville säga med detta inlägg, var att idag, med Concerta sover inte den delen av hjärnan och idag vet jag fysiskt, hur det var varje dag innan concerta.

Tar jag inte min tablett på morgonen, så är det ett regel utan undantag att jag är hyper hyper innan klockan tolv på dagen, efter tolv är jag mera död en levande. Blir tvungen att sova middag i flera timmar.
Innan Concerta låg jag jämt och sov middag, något som min gamla farmor lärde mig redan som liten.

Undra vad hon hade...
Min farmor vaknade klockan fyra varje morgon och redan innan klockan nio hade hon duschat, polerat och dammat tvättat alla golv och sulor på alla skor, men de dagar och veckor jag varit där så var det en regel att upp tidigt städa fixa laga mat sen klockan tolv nu sover vi lite middag sa min farmor. Jag tror inte att min farfar innan 67 år ålder viste hur man över huvudtaget fick igång dammsugaren.

Idag med Concerta, har jag dammråttor ibland stora som hus, idag blir det korv och mos till middag ibland, bokhyllan har överlevt, utan att jag dammat den och mina stickor är där jag la dem för längesen, mina tavlor och oljefärger ligger orörda tyvärr.
För det är väl det som är det negativa, med Concerta kreativiteten dör och sipprar ut i tomma intet.
, Det positiva med ADHD, det är just kreativiteten, om du i ditt tillstånd har förmågan att få fram din kreativitet.
Men ännu så länge skriver jag ju min blogg ,fast även det har blivit mindre och mindre men Concertan.
Adhd för mig är Kreativitet, och skapande. men så tröttnade och frustrerande, utan insikter, för det hann inte jag med i mitt tillstånd av adhd.
Insikt gör ont och ont igen.... 43 år och nyfödd inom det området.
Det känns i alla fall så, för innan min diagnos så hade jag inte haft tid, förmågan att stanna upp, reflektera över vad jag hade för del, i att det blev si eller så.
Det har jag tyvärr idag!
Idag är jag medveten om, att jag har en del, i att det blev så.
Mitt ärliga svar, gjorde att jag trampade någon på tårna. Det hade jag inte tid med innan, jag såg det inte, och förstod det inte, innan Concerta. Det gör ont idag, då jag nu är tvungen, att lära mig nya erfarenheter som nyfödd, i en 43 årig kropp.

Inga kommentarer:

Englas ljus ska brinna

Englas ljus ska brinna
får aldrig slockna

page rank

Check Page Rank of any web site pages instantly:
This free page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service