fredag

Väggtoaletter renovering

När vi köpte vårt hus för flera år sen hade vi inte en aning om att vi skulle inspektera vilket årtal och vilken tillverkare som toaletten var gjord av.

Detta är något vi fått lära oss nu under tre dagar. Så här ligger det till vi har två toaletter som heter Ido 59 modell väggtoalett.

När vi skulle köpa huset var jag så nöjd med att det skulle vara enkelt att städa då toa stolen var igenom väggen. Det är inga problem med städningen ganska enkelt faktiskt.

Men nu har toaletter gått sönder spolanordningen helt kaputt jag och min man har haft vissa diskussioner angående köpa nya eller renovera, Jag e snål och tyckte vi skulle renovera toa stolarna.
Min man visade hur mycket detta skulle kosta och vi började titta på helt nya i stället dessa ligger runt fyra fem tusen. Renoverings satserna på ca 2000 tusen.

Vi bestämde tillslut att vi köper begagnade mer nya än de vi har. Så vi har åkt runt och kollat på sådana ställen. Vi hittade en fin som vi köpte ca tusenlappen tog hem den slet ut den gamla och skulle sätta in vår andra som vi köpt.

Ha Ha HAAA! Toaletter från Ido innan 1974 har inte samma mått som de nyare har! Så för att sätta in den skulle vi vara tvungna att bygga om hela toa väggen. Det blir ju lite dyrare än femtusen. Så vi lämnade tillbaka toa stolen vi köpt, och köpte renovering tillbehören som redan nu är uppe i 200o för en stol.
Toaletten är inte riktigt klar eftersom vi är tvungna att bygga om lite i toaletterna så kostnaden är nog inte slut än.

Mitt huvud e fullt med fula dumma tankar just nu och hela jag är i ett ångest tillstån med massor av rädsla som står för hur mycket detta kommer att kosta och hur mycket som kommer att fungera en längre tid. Som husägare blir man fattig, i alla fall vi som har lagt ut en del pengar på dumma inkompetenta tillverknings anordningar från förr för att någon smart idiot kommit på att ändra på massor av olika mått, så det inte går att köpa nytt hur som hellst. hade toaletterna istället hetat Gustavsberg eller Ifö så hade vi inte haft samma problem som nu.
Så mitt råd köp inte hus med IDO toaletter som gjordes innan 1974. För då kan du inte byta stol om du inte renoverar hela badrummet!!!
Jag har blivit en erfarenhet rikare och mycket fattigare än för tre dagar sen för jag har just en ido toalett som gjordes innan 1974.

Inga kommentarer:

Englas ljus ska brinna

Englas ljus ska brinna
får aldrig slockna

page rank

Check Page Rank of any web site pages instantly:
This free page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service