måndag

ett litet inlägg till om Freud och physkologin

Kan berätta en liten roligt sak som hände under min studie tid förra veckan. Min son var hjälpsam och letade reda på alla svåra ord, då jag inte förstod. Vi tittade lite på inkblot. Vilket är en psykologisk test, som man använde sig ut av, gör kanske fortfarande men idag, de visar i boken att dessa tester varit omdiskuterat och har kritik. Detta beror på att de olika utredarna har olika teorier om hur de verkligen funkar och hur giltiga dessa tester är. Eftersom de olika psykologerna har olika sätt och olika system för att tolka testresultaten så tvistar de om dessa projektivas tester validitet och vad som egentligen visas i svaren av dessa. Det blev ett långt utlägg om detta ser jag......

Nu i allafall till min kära son igen. Vi sitter alltså och tittar på lite inkblots, och kollar var vi ser i dessa bilder.
Då vi tittade så såg vi helt olika saker ......
Jag såg först två kvinnor som var lyckliga och dansade eller klappade händerna emot varandra, jag fantiserade vidare om dessa kvinnor och deras lycka kanske var det så att om det vunnit eller lyckats med något som det provat länge.
Det kunde också varit två björnar som dansar runt i min fantasi.
Hur detta nu skulle tolkas har jag inte en aning om ......

Min son där emot såg något helt annat först tyckte han det var en gubbe med skägg eller så var det en spindel men ändrade det till en bläckfisk.......... just detta fanns det en förklaring om i boken. Där det visade sig att just spindel och bläckfisk, skulle kunna säga något om personen och hans undermedvetna tankar om hans mamma. Vilket i så fall betydde att han upplevde negativa känslor om sin dominerande mamma.....


AJ det gjorde ont, ska jag säga. Det fick mig att ta ett beslut.
Detta beslut är att jag ska tänka mera på att inte vara så dominant och se till att min son har en snällare, mera kärleksfull, och tillgiven mamma, min roll som mamma är alltså under all kritik och måste drastiskt ändras ...... Synd att min son levt tillsammans med sin dominerande mamma i hela sexton år utan att jag har fattat att jag gör honom illa.....

Efter detta beslut, så funderade jag en vända till på inkblot och min son ....

Visst jag fick en knäpp på näsan, det fick jag. Visst ibland kanske jag är helt obegriplig och inte den bästa mamman, men ett stort men här ...

Jag och min son har ett gott och trivsamt förhållande till varandra, vi är båda noga med att vi gör saker tillsammans, och vilken sextonåring lägger en hel kväll på sin mammas studier? Vilken sextonåring sitter tillsammans med sin mamma och kollar in psykologiska bilder, och ger förklaringar på dessa till sin mamma????
Efter denna eftertänksamhet så kände jag mig mera tillfreds och landade mjukt i tilliten till mig själv.
Sa till mig själv att : du är en bra mamma, men kanske du nu måste inse att din son börjar bli stor och detta gör att jag som mamma måste ge honom mera lina, Klippa navel strängen som det så fint kallas. Jag bör ge honom mera ansvar, och mera frihet. Istället för att ta ansvar som han kan ta själv så kan jag ta ansvar om att njuta av de stunder som han faktiskt trivs med att umgås med sin lite knäppa dominanta mamma.
Näää .....såhär är det, Jag formligen älskar och beundrar min son och värdesätter den tiden jag och han har tillsammans.
Jag ska bara ta ett steg tillbaka, och låta han prova själv, för det har han ju faktiskt gjort länge!

Efter nu detta inlägg om min son och om min relation, så ska jag glömma Freud och psykologi för idag .
Jag ska inte lägga ner tid på att analysera mig eller min familj ut ifrån denna bok, för det skulle göra mig knäckt! MINA barn skulle få en mamma, som inte funkar normalt, blir neurotisk, labil och hysteriskt....
.Nej mina barn ska få ha sin mamma kvar, som hon är, det funkar ju för oss här hemma, så varför ska jag ändra. Det är ju när det inte funkar, som jag ska ändra och utforska nya sätt för att Jag och min familj ska kunna nå våra mål!!!!!

Inga kommentarer:

Englas ljus ska brinna

Englas ljus ska brinna
får aldrig slockna

page rank

Check Page Rank of any web site pages instantly:
This free page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service