fredag

Att arbeta med känslor

Just nu sitter jag ner och samlar kraft. Hade massor av känslor att göra med igår, då jag jobbade.
Min man bruka berätta för mig att mitt jobb är så enkelt. Jag gör ju inget säger han. Du ska ju bara se till att de andra som du ska hjälpa, gör det som de ska göra . En del har han rätt i det han säger.
Men eftersom jag jobbar med människor så jobbar jag ju hela tiden med min mage.

Min Kära kollega från mitt förra jobb skulle le nu och nicka, om han såg mig nu. MMM käre kollega Magen skriver jag, och som du vet, så var det du som fattade precis vad jag pratade om.
Vill berätta mera om denna episoden med min kollega som var en väldigt klok och intressant människa:
En man som jag beundrar , jag tycker att han är en helt otroligt bra behandlingsassistent, jag upplevde honom som en trygg och stödjande men väldigt frågvis kollega.
Saknar honom ibland, han hade varit bra att ha på mitt nuvarande jobb. För då hade jag känt mig trygg i alla lägen, alltid veta om att jag gör rätt eller att nu är jag ute på svag is.


En gång i början av min tid, på avdelningen som han jobbade på. Berättade jag för honom att jag har lite ont i magen då jag går till jobbet. När jag sa det så visste jag inte riktigt hur denna kollega skulle ta emot det jag sa, så jag kände mig lite osäker på om det var rätt att säga så.
Min kollega tittade intressant på mig och sa att det är därför du gör ett bra jobb.
Jag blev ännu mera konfunderad och fattade inte hur han menade.
För jag hade i mina tankar tänkt att jag nog är för känsligt för min uppgift. Jag är inte lika stor och stark och säker som mina kolleger, och detta var ju en nackdel enligt mig.

Jag frågade honom, hur det gör mig till en bra behandlare? Nu log han till och medoch sa: därför att du jobbar med känselspröna ute, du känner av hur läget är.
Men det gör vi nog alla, sa han
Det som gör att du är en bra behandlare är att du vågar säga det till mig.

Efter denna episod var jag fullt och fast övertygad, om att denna kollega var på detta ställe för att jag skulle lära mig något utav honom. Framför allt har jag lärt mig av honom.

Att jag alltid kan lita på mina känslor, och alltid ska lyssna till mina känslor!

NU är det så att på min nuvarande arbetsplats så finns det tre liknade kolleger, som även dom jobbar som min förra kollega gjorde, så jag har all hjälp och stöd även nu.

Det jag menar är att i alla sammanhang i mitt jobb så går det ut på att läsa av och känna in, hur eller vad, som kommer att hända. Även om jag inte i mitt jobb, bär massa tunga saker och har någon kvot att uppfylla.

Så i mitt arbete ligger stressen, mera i konsekvenser, konfliktlösning, och att stå kvar.
Ibland gungar marken då jag jobbar, dessa tillfällen tömmer mig helt på energi tankar mm.

En annan svårighet i mitt jobb, är att då det gungar så är jag ensam. I dax läget så jobbar vi ensamma, vilket gör att vi hela tiden utgår i från oss själv och att vi inte har någon att få råd från.
I går var ett jobbigt pass som sagt så idag var det skönt att gå hem, veta att nu är jag ledig i fyra dagar, och kan fylla på med ny energi och kraft.

I mitt jobb så behöver vi distans några dagar för att inte fastna i samma mönster, utan vi mera går hem, reflekterar, är lediga kopplar av för att sedan börja på ny kula igen.


Jag har placerat min blogg i
Uddevalla
på bloggkartan.se

Inga kommentarer:

Englas ljus ska brinna

Englas ljus ska brinna
får aldrig slockna

page rank

Check Page Rank of any web site pages instantly:
This free page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service