lördag

Tankar på morgonkvisten och Heavy metal

Till kaffe idag hade jag och min man en liten pratstund, om hur utvecklingen går för fort. Vi pratade om hur vi som ungdomar satt framför radion på fredagar och lördagar och knäppte på och av våra kasettbandspelare. På fredagen var det poporama eller om det var torsdagar? Lördagen var det lördagsbiten. Det var ju på det sättet man fick tag på den nya musiken på 70 och 80 talet. Idag går ungdomar ut på nätet och hämtar hem det på några sekunder.
Hur man fick sitta och passa med pausknappen, så att inte pratet skulle komma med på bandet. Kassettband hade man i allafall, jag hade ett hundratal. När det kom freestyle så var det en fantastisk uppfinning, tänk att kunna gå runt med musik över allt. Idag är det ipod som gäller. När jag var sexton år och fick min första lön, gick jag till Bild och Ljud i Kungsbacka och köpte en bergsprängare. Vilken lycka det var och vilket ljud. Bergsprängaren var dyr och tung men den hade jag med mig överallt. Prylar var inte så lätt att köpa då, utan man fick spara för att ha råd.
Idag behöver min son bara bygga en dator och invänta månadspengen för att köpa dyra men idag lätta tekniska prylar.
Innan bergsprängarnas tid, kom vi även på hur hela Sverige stannade under korta perioder då det var slalom och tvn blev inkörd i klassrummet då Stig Strand och Ingmar Stenmark skulle göra sina åk. Hur de visade tennis på tv i flera timmar då BjörnBorg spelade. Vissa tider på sommaren sprang alla omkring med tennisrakets för att drömmen om att bli en ny Björn Borg skulle bli sann.
Sommar loven var längre då och ljusare finare väder och livet lekte mera. Vi var ju ungdomar på 70 -80 talet innan finanshajar och juppi-nallarnas tid.
Ebba grön var unga och kåta, punken hade ljust börjat.
Musiken som gjordes då var bra och ny.
Kläder var en viktig del i alla livsstilar och musikstilar. Idag görs ju mycket av musiken från 80-talet om Och remixas. Så den var bra så bra så att de inte klarar av att göra bättre idag. Hey the poeple im Bobby Brown. Frank Zappa tror jag han hette. Gyllene tider, Noice , Secret service,Faktory, Uggla, Ledin Freestyle, AmandaLear och framför allt Imperiet som till en början hette Rymd Imperiet mm mm massor av musik som vi än idag kan lyssna till.
Dessutom började ju grupper som Iron Maiden och Judas Priest Dio ACDC och alla de andra ....
Det var koncerternas tid jag åkte land och rike runt Monsters of rock i Stockholm Motley Crue, Van-halen och AC/DC det var tider det vilket ös! Judas i frölunda borg, Ozzyskandinavium, Dio men framför allt Iron Maiden vilken ös! Nu närmar sig ju en stor höjd punkt igen Ullevi på lördag Iron maiden . Jag och mina stora barn som uppskattar den sortens Musik ska dit.....Det kommer att bli en nostalgi kick utan dess like. Nu kommer jag kanske inte spöka ut mig, så som jag gjorde då det begav sig. Det hade vart rätt patetiskt om jag som 43 åring hade satt på mig nätstumpor och nit bälte. Så denna gång kommer jag att uppleva dessa rockare utan mina rock attiraljer på. Men upplevelsen kommer att bli lika stor tror jag. Nu har jag ju mera tid till att uppleva musiken, för jag kommer ju inte vara så upptagen med att spela någon tuff hårdrockare. Så denna vecka kommer att gå åt till att ladda upp för besöket i den STORA VACKRA staden GÖTEBORG till musik av IRON MAIDEN!
http://www.ironmaiden.com/
Ha det allra bäst tills imorgon! Jobbar snart, och kommer inte hem fråns imorgon efttermiddag.

Inga kommentarer:

Englas ljus ska brinna

Englas ljus ska brinna
får aldrig slockna

page rank

Check Page Rank of any web site pages instantly:
This free page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service